ליידי איב – הקומדיה הרומנטית במיטבה

ברברה סטנוויק והנרי פונדה ב"ליידי איב"

מזה שנים הוליווד העכשווית נכשלת שוב ושוב בניסיון פיצוח הקוד של הקומדיה הרומנטית הקלאסית. אולי משום שבהוליווד קשה למצוא כיום יוצרים בקנה המידה של פרנק קאפרה, הווארד הוקס, ג'ורג' קיוקור או ליאו מק'קרי האחראים לכמה מהקומדיות הקלאסיות שנרשמו לנצח, ואולי מפני שהכישרונות הקומיים האמיתיים מתרכזים כיום בטלוויזיה.

 פרסטון סטרג'ס יוצר שהפילמוגרפיה שלו אמנם דלה יחסית מבחינה כמותית, אבל הוא הנחיל לנו כמה מהקומדיות הגדולות ביותר שבכל הזמנים, היה אחד הבודדים בזמנו שביים וגם כתב את התסריטים בעצמו, כלומר, "אוטר" (מחבר) מושלם על פי קני המידה של הביקורת הקלאסית. התקופה הפורה ביותר מבחינתו של סטרג'ס נמשכה ארבע שנים בלבד, בין 1940 ל-1944, שבהן ביים וכתב שבע קומדיות עבור חברת פארמונט, שמהוות הצהרה אמנותית מגובשת בעלת חותם אישי מובהק. שבע הקומדיות מצביעות על כושר המצאה ועמדה חברתית מגובשת, סאטירות על החברה הקפיטליסטית האמריקאית, פוליטיקה, הוליווד, צבא, פטריוטיזם ומיתוס ההצלחה האמריקאי.

 ב-1941 סטרג'ס יצר שניים מהסרטים הגדולים ביותר בתולדות הוליווד "מסעות סליבן" ו"ליידי איב" (באותה שנה עלה למסכים גם "האזרח קיין", שעדיין נחשב בעיני רבים הסרט הגדול שבכל הזמנים). "ליידי איב" קומדיה מבריקה שלא איבדה דבר במהלך שבעים שנה, הוא מלאכת מחשבת של תסריט מגובש, דיאלוגים שנונים ותזמון קומי מושלם. הסרט מורכב משלושה פרקים, הראשון והשלישי מתרחשים על סיפון ספינת נוסעים מפוארת ובין השניים, הבט משעשע על חברת המתעשרים החדשים בקונקטיקט. בתפקידים הראשיים שניים מגדולי שחקניה של הוליווד, ברברה סטנוויק והנרי פונדה שאינם מזוהים בדרך כלל עם קומדיות (אם כי שלוש שנים קודם הם שתפו פעולה במותחן קומי שלא הותיר חותם).

 המפגש הראשון בין השניים נערך כאמור על גבי סיפונה של ספינת נוסעים שעושה את דרכה מדרום אמריקה לארה"ב. הוא, צ'רלס פייק, בן ליצרני בירה ("אייל" ליתר דיוק), ששב ממסע של שנה שבו חקר נחשים באמזונס, היא, ג'יין הרינגטון, אחת משלישיית נוכלים מתוחכמים שמרמים במשחקי קלפים. הוא לוכד הנחשים וגבר נאיבי נופל בקלות ברשתה של האישה המנוסה. באחת הסצנות הראשונות היא לוכדת אותו במראה שבידה, ממש באופן שבו במאי הקולנוע מעצב וממסגר את שחקניו בתוך הפריים הקולנועי. הסרט שעלילתו היא מעין פראפראזה לסיפור גן עדן המקראי, עוסק בהונאה כפולה. ג'יין שזהותה נחשפת, שבה מאוחר יותר בדמותה הבדויה של ליידי איב סידוויץ', אריסטוקרטית בריטית שצדה שנית את המיליונר התמים, שככל הנראה בתת המודע שלו הוא נהנה מתפקיד הניצוד ונופל די ברצון לרשת שנפרשת לרגליו.

המיומנות של סטרג'ס מתגלה גם בשחקני המשנה המופלאים, חלקם מצוות השחקנים  הקבוע שגיבש סביבו, המקיפים את הזוג המאוהב (ויליאם דמרסט, צ'רלס קובורן בין היתר), בסצנות פטישיסטיות והשימוש שהוא עושה בסמלים פאליים הצועדים על הגבול הדק של הפרת כללי קוד המוסר ההוליוודי הנוקשה והשילוב המבריק והמתוחכם בין דיאלוגים שנונים ומעודנים עם קומדיית סלפסטיק גסה.

 

0saves
If you enjoyed this post, please consider leaving a comment or subscribing to the RSS feed to have future articles delivered to your feed reader.

2 Responses to ליידי איב – הקומדיה הרומנטית במיטבה

  1. כרמלה כ. שלומי

    כיף לקרוא. אתר מרתק למי שאוהב קולנוע ורוצה להבין בו יותר, כמוני למשל. תודה

  2. תודה רבה גם בשמי, אכן הנאה צרופה לקרוא את כתבייך.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>